L'educació
pública, la de tothom
Una vegada més, el segon diumenge de maig, la plaça de la
Vila de Santa Coloma de Gramenet acull una
jornada de reivindicació i afirmació de l'educació a la ciutat.
Aquest 2015, el tema central serà l'art. Resulta molt oportú reivindicar l'educació artística, en un moment
que des de visions conservadores, liderades
pel desprestigiat ministre Wert, se’ns vol
imposar la concepció de l'educació com un producte de mercat.
Aquesta concepció conservadora de l’educació, considera les persones com un contenidor que cal omplir
de coneixements i continguts regulats i
definits de forma centralitzada per les administracions. Els currículums
determinen que s'ha d'aprendre, quan i de quina manera. Desprès, unes proves o
revàlides determinen qui supera aquesta barrera. Es considera l'avaluació educativa com un sistema
per seleccionar i segregar, per fer que cada alumne s'orienti al paper social
que té assignat i predeterminat. A més, redueix l'educació a un
producte que es compra i es ven, i no un dret de ciutadania.
Reivindicar avui l'art en la formació de les persones és
valorar la llibertat per pensar, valorar l’observació crítica de la realitat, valorar
la capacitat de crear.
Crear nous entorns que facin de l'educació, no un
producte acabat, sinó un instrument per afavorir el procés de creixement de les
persones. Això és el que demana avui la nova societat del coneixement , un aprenentatge
permanent i al llarg de la vida, on la capacitat per anar aprenent és una
habilitat fonamental per viure i sobreviure en uns entorns cada vegada més complexos, accelerats i canviants.
El lema de la diada inclou també dos conceptes que formen
part de l'ideari educatiu: l'educació
pública i l'educació per a tothom.
L'educació pública
és aquella que acull a tothom en condicions de igualtat, és accessible per tothom
sense discriminacions, evita la segregació de l'alumnat i afavoreix la barreja.
És aquella que educa en comunitat i per la comunitat i fa de la diversitat una
riquesa per la convivència i l'aprenentatge.
També cal considerar que, avui, el dret a l'educació va
molt més enllà del dret a ser escolaritzat en escoles, instituts o
universitats. Cada vegada més l'educació es desenvolupa en contextos diversos.
La formació s'adquireix als centres educatius, però també en entorns més
informals. Aquests espais -mitjans de comunicació i publicitat, xarxes socials,
espais d'oci cultural i esportiu, espais públics en general... - tenen una
capacitat innegable de conformar valors i coneixements.
L'educació de la comunitat, des de la proximitat i fins
el més llunyà, adquireix cada vegada més importància. Quan diem l’educació de tothom,
ens referim al compromís educatiu que tenen la ciutat i els seus habitants. Trobar
un nou encaix de l’escola en els nous entorns per l'aprenentatge és un tema
cabdal per configurar l'educació del futur. Caldrà ser agosarats en els canvis
que l'escola precisa sinó volem que les noves realitats ens arrosseguin. En ocasions
ja ens està passant.
JML
o
L'educació és més un procés que un producte.
o
L'educació
és un procés que dura tota la vida.
o
Educació
i cultura són dues cares de la mateixa moneda.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada